Využívame súbory cookies. Pokračovaním prehliadanie tohto webu súhlasíte s používaním cookies, viac informácií.

OK, rozumiem
Registrovať sa
Hlavný sponzor webu ∇ VIAC INFO

eFakturácia musí byť postavená tak, aby čo najmenej skomplikovala fungovanie podnikateľov

| Solitea

Ministerstvo financií Slovenskej republiky pripravuje nový návrh zákona, ktorý by mal podnikateľom stanoviť povinnosť zasielania údajov aj z vystavených faktúr. Spoločnosť Solitea podporuje iniciatívy smerujúce k digitalizácii podnikateľského prostredia, ktorej sa v praxi dlhodobo venuje na viacerých európskych trhoch. Pri plánovaných novinkách však apeluje na štát, aby zaistil predovšetkým nenáročný mechanizmus tejto povinnosti a dostatočnú dobu prípravy pre všetky dotknuté strany. Je dôležité, aby sa spojili odborníci aj z komerčnej sféry a svojím know-how prispeli k tomu, aby plánovaný projekt mal čo najmenšie dopady na fungovanie podnikateľov a tiež obsah ich peňaženky. 


Koho a ako sa dotýka predbežný návrh zákona?

Všetci podnikatelia (platitelia aj neplatitelia DPH) by po novom mali povinne vyhotovovať v stanovenej lehote faktúru z každej obchodnej transakcie v akejkoľvek hodnote, pri ktorej neplatí povinnosť evidovať tržbu pokladnicou cez eKasu. Zároveň by mali povinne poskytovať – pred vyhotovením konečnej verzie faktúry – aj vybrané fakturačné údaje finančnej správe. Zatiaľ nie je známe, aké vybrané fakturačné údaje budú povinné. Údaje z faktúr by mali byť najprv odosielané prostredníctvom používaného účtovného, či fakturačného softvéru, ktorého plánovanou súčasťou je aj komunikačný komponent certifikovaný finančnou správou. Druhou možnosťou by mala byť bezplatná štátna online aplikácia, ktorá je v procese prípravy. Až následne by mal podnikateľ odoslať faktúru odberateľovi. Kontrola by mala byť obojstranná. Taktiež podnikateľ v pozícii odberateľa bude mať povinnosť poskytnúť finančnej správe údaje zaevidované z prijatých faktúr. Zatiaľ nie je stanovený termín, v akom bude odberateľ povinný údaje poskytnúť.    


Treba sa poučiť z prvej vlny eKasy

Spoločnosť Solitea apeluje na štát, aby po peripetiách, ktoré sprevádzali zavedenie eKasy v roku 2019, zaistil predovšetkým nenáročný mechanizmus tejto novej povinnosti pre podnikateľov, ako aj dostatočnú dobu prípravy pre všetky dotknuté strany. „Tieto dva aspekty sú kľúčové pre to, aby bol tento projekt úspešný a v súlade s prísľubom štátu o debyrokratizácii podnikateľského prostredia. Vnímame vlnu emócií, ktoré táto chystaná novinka medzi podnikateľmi, a hlavne tými drobnými, vyvoláva. Na druhej strane veríme, že pri priaznivých podmienkach od štátu, väčšina výrobcov softvéru túto povinnosť do svojich fakturačných programov zahrnie čo najrýchlejšie a najmä s dôrazom na uľahčenie práce a úsporu času,“ hovorí Daniela Kirková za Solitea iDoklad. 


Solitea garantuje, že urobí všetko preto, aby prípadné nové povinnosti vedeli jej klienti splniť. Daniela Kirková dopĺňa: „Vítame všetky zmysluplné kroky štátu v boji proti daňovým podvodom. Doposiaľ však nie sú zverejnené žiadne konkrétne požiadavky tohto návrhu zákona. Pevne veríme, že táto iniciatíva neprinesie ďalšiu výraznú administratívnu záťaž poctivým podnikateľom. Na margo zavádzania eKasy – sme presvedčení, že tentokrát budú zo strany štátu pripravené jasné a zrozumiteľné dokumenty a podmienky k procesu certifikácie a že na zapracovanie legislatívnych zmien a ich uvedenie do praxe bude dostatočný časový priestor.“


Čo potenciálne znamená návrh nového zákona pre prax?


Konzultantka a odborná autorka článkov Solitea iDoklad, Michaela Vetráková uvádza: „Novými administratívnymi povinnosťami môžu vzniknúť podnikateľom ďalšie náklady na administratívnu činnosť. S tým by bolo spojené aj potenciálne administratívne posilnenie kapacít na spracovanie údajov u podnikateľov. To isté platí aj pre finančnú správu. Kapacity by mali byť posilnené aj tu.“Podnikateľom sa opätovne môžu navýšiť náklady, pretože bude zrejme nutná aktualizácia alebo výmena ich účtovného a fakturačného softvéru, ktorého súčasťou bude aj komunikačný komponent certifikovaný finančnou správou. Povinnosť by sa mala týkať všetkých podnikateľov: platiteľov aj neplatiteľov DPH. Problém môže nastať u menších firiem, ktorým vedie účtovníctvo externá firma a u malých podnikateľov, ktorí doteraz nevypĺňali ani kontrolné výkazy. Môže to pre nich znamenať veľkú byrokratickú záťaž.


Elektronická registrácia faktúr by mala v budúcnosti nahradiť mechanizmus kontrolných výkazov. „Kontrolný výkaz v súčasnosti podávajú iba platitelia DPH, a to mesačne alebo kvartálne, preto dochádza k časovému oneskoreniu informácií, ktoré obdrží finančná správa. Zároveň finančná správa nemá aktuálne k dispozícii údaje od neplatiteľov DPH,“ dopĺňa Michaela Vetráková. eFaktúra, ktorú obdrží finančná správa v reálnom čase (pred vyhotovením konečnej verzie faktúry), by mala pomôcť finančnej správe eliminovať daňové úniky a odhaliť zámer na daňový podvod. Ukázalo sa, že kontrolný výkaz nie je dostatočný nástroj na odhaľovanie daňových únikov. Daný systém by mal zaručiť nižšie administratívne zaťaženie vďaka svojej automatizácii. Pre malé firmy môže, naopak, znamenať vyššie administratívne zaťaženie a s tým spojené vyššie náklady. Zákon tiež pravdepodobne zavedie rovnaké lehoty na vyhotovenie faktúry pre platiteľov a neplatiteľov DPH.


Pomôcť by mohla spolupráca s komerčnou sférou

Daniela Kirková za Solitea iDoklad vysvetľuje, že do procesu tvorby novej iniciatívy má zmysel zapojiť aj skúsených odborníkov z komerčnej sféry. Tím iDokladu je svojím know-how a bohatými skúsenosťami z dlhoročnej praxe pripravený prispieť k tomu, aby projekt mal čo najmenšie, potenciálne nepriaznivé dopady na fungovanie podnikateľov na Slovensku. Aj preto sa Solitea zaradila medzi členov riešiteľskej skupiny, ktorú zastrešuje občianske združenie Slovensko.Digital.Toto združenie iniciuje diskusiu, ktorej výsledkom je synergia štátu a odborníkov z kruhu verejnosti a komerčnej sféry, čím prispievajú k podpore a rozvoju podnikateľského prostredia na Slovensku. „Ako odborníci sme otvorení byť súčasťou dialógu. V tomto smere kladieme dôraz na transparentnú a zrozumiteľnú komunikáciu, ktorej výsledkom by mal byť návrh zákona posúvajúci naše podnikateľské prostredie k väčšej efektivite, transparentnosti i úspore nákladov,“ uzatvára Daniela Kirková.


Autor: Solitea

Inzercia ∇



Otázky & Diskusia

Zatiaľ žiadny komentár, buďte prvý





Ochrana proti spamu. Napíšte prosím číslo štrnásť:




Chceli by ste publikovať článok na tomto serveri? Viac informácií





Stránka vytlačená z url adresy: //www.ako-uctovat.sk/clanok.php?t=eFakturacia-musi-byt-postavena-tak-aby-co-najmenej-skomplikovala-fungovanie-podnikatelov&idc=439

QR code

Majiteľ stránok poskytuje informácie na tomto webe v dobrej viere v ich pravdivosť a aktuálnosť, bohužiaľ však nemôže vylúčiť chyby alebo nepresnosti, ktoré sa na stránkach môžu objaviť. Autor stránky nenesie žiadnu zodpovednosť za vaše činy a rozhodnutia ktoré urobíte na základe informácií získaných z týchto stránok.