Účtovníctvo od A po Z, 3 diel: Rozdelenie účtovníctva a legislatíva
Rozdelenie účtovníctva
Požiadavky na účtovný systém sa viac či menej líšia v závislosti na rôznorodosti firiem. Najväčšia diferencia požiadavok je medzi vnútornými a vonkajšími subjektmi. Rozdelenie účtovníctva okrem iného vyplýva z jednotlivých potrieb jeho užívateľov, viď. predchádzajúci článok.
Veľmi dôležité je uvedomiť si, že každá zo skupín užívateľov má prístup k inej inštancii výkazov z účtovníctva. Z hľadiska rýchlosti získania informácií sú na to najlepšie manažéri, resp. iní interní užívatelia. Včasnosť získania relevantných informácií je kľúčovým faktorom pre kvalitné rozhodovanie.
Externé subjekty majú prístup k účtovným dátam spravidla až po skončení určitého obdobia. Obchodné spoločnosti majú povinnosť podľa zákona zverejňovať svoju účtovnú závierku (štandardizované dokumenty o hospodárení daného subjektu za určité obdobie). Tlak na rozdielnosť vypovedacích schopností časom spôsobil to, že sa účtovníctvo rozdelilo na 2 relatívne samostatné subsystémy.
Finančné účtovníctvo
O tom bude tento seriál. Zachytáva finančné väzby určitého subjektu ako celku vo vzťahu k jeho okoliu. Slúži najmä externým užívateľom (banky, atď.) často je súčasne koncipované ako daňové účtovníctvo (podľa slovenských noriem sa daň z príjmu právnických osôb vypočítava úpravou zisku pred zdanením z účtovníctva).
Účtovné výkazy sú pri finančnom účtovníctve štandardizované (podľa zákonných noriem), aby okrem iného umožnili komparáciu (porovnanie) medzi jednotlivými subjektmi.
Manažérske účtovníctvo
Jedná sa o systém informácií, ktorého informácie sú určené pre interné potreby. O jeho štruktúre a rozsahu rozhoduje manažment sám. Informácie z manažérskeho účtovníctva majú veľmi dôverný charakter a sú súčasťou know-how spoločnosti. Možný únik dát (či už ku konkurencii či na verejnosť) by mohol mať pre podnik katastrofálne následky.
Z hľadiska regulácie manažérske účtovníctvo na rozdiel od finančného účtovníctva v podstate nie je predmetom žiadnej externej regulácie. Finančné účtovníctvo je cenný zdroj dát, ďalej podrobnejšie analyzovaných v okruhu manažérskeho účtovníctva. Niektoré výstupy z manažérskeho účtovníctva môžu byť následne prevzaté do finančného účtovníctva (najmä v prípade ocenenia niektorých výkonov vo vlastných nákladoch).
S využitím informácií z manažérskeho účtovníctva sa stretávame napríklad pri kalkuláciách, rozpočtovaní, resp. finančnom plánovaní. Výstupy z manažérskeho účtovníctva kopírujú manažérske potreby, výstupy z účtovníctva môžu byť preto veľmi variabilné.
Medzi ďalšie relatívne samostatné okruhy účtovníctva patrí: daňové a mzdové účtovníctvo. Avšak pre účely nášho kurzu bohato postačí uvedomenie si vyššie spomínaných rozdielov medzi finančnými a manažérskym účtovníctvom.
Účtovníctvo a legislatíva
Regulácia účtovníctva
Pokúsme sa predstaviť si, ako by to vyzeralo, keby každá organizácia, spoločnosť či obyčajný podnikateľ – fyzická osoba viedli každý účtovníctvo podľa seba. Nemožnosť komparácie jednotlivých subjektov by viedla najmä k netransparentnosti, ktorá by zároveň silno ohrozila celý tržný systém. Zahraniční investori by neinvestovali do tak „rizikového prostredia“, predĺžil by sa tak už relatívne zdĺhavý administratívny proces spojený so získaním finančných prostriedkov (napr. pri bankách), nehovoriac o tom, ako by prebiehali kontroly zo strany štátu. Je preto zrejmé, že účtovníctvo musí niekto regulovať.
Relevantná slovenská legislatíva:
Zákon č. 431 Účet 431 - Výsledok hospodárenia v schvaľovaní (S premenlivým zostatkom) 431/2002 Z. z. o účtovníctve – „Biblia účtovníkov“ – jedná sa o najdôležitejšiu právnu normu upravujúcu účtovníctvo v SR.
Niektoré subjekty sú svojimi aktivitami natoľko špecifické, že je potrebné ich účtovníctvo v niektorých oblastiach trochu odlíšiť, preto sú týmto skupinám subjektov venované špeciálne vyhlášky, jedná sa o tieto subjekty:
- podnikatelia,
- účtovné jednotky, ktorých hlavným predmetom činnosti nie je podnikanie (neziskové organizácie),
- banky a iné finančné inštitúcie,
- poisťovne,
- zdravotné poisťovne,
- územné samosprávne celky, príspevkové organizácie, štátne fondy a organizačné zložky štátu
Vyhlášky sa okrem iného zaoberajú rozsahom a spôsobom zostavovania účtovnej závierky, obsahovým vymedzením položiek účtovných výkazov.
V účtovníctve je obrovský priestor pre manipuláciu s dátami. Najčastejšie je tendencia krátiť daňovú povinnosť. Avšak účtovné „podfuky“ sú omnoho ďalej a často sa jedná o miliardové čiastky. Asi jedným z najväčších škandálov, v ktorom hralo rolu účtovníctvo bola americká spoločnosť Enron (viz. dokumentárny film Enron: The smartest guys in the room)
Ďalšími reguláciami sú najmä Slovenské účtovné štandardy – Postupy účtovania v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Ďalšou relevantnou legislatívou, ktorá či už menej alebo viac nejakým spôsobom ovplyvňuje vedenie účtovníctva v SR je:
- 595 Účet 595 - Dodatočné odvody dane z príjmov (Nákladový - nedaňový) 595/2003 Z. z. Zákon o dani z príjmu
- 222 Účet 222 - Výdavkový rozpočtový účet (Aktivní) 222/2004 Z. z. Zákon o dani z pridanej hodnoty
- 455/1991 Zb. Zákon o živnostenskom podnikaní
- 283/2002 Z. z. zákon o cestovných náhradách
- 502 Účet 502 - Spotreba energie (Nákladový - daňový) 502/2001 Z. z. Zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite
- 289/2008 Z. z. Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice
- 563 Účet 563 - Kurzové straty (Nákladový - daňový) 563/2009 Z. z. Zákon o správe daní (daňový poriadok)
- 582/2004 Z. z. Zákon o dani z nehnuteľnosti (miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady)
- 40/ 196 Účet 196 - Opravné položky k tovaru (Pasivní) 1964 Zb. Občiansky zákonník
- 513 Účet 513 - Náklady na reprezentáciu (Aktivní) 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
- 461 Účet 461 - Bankové úvery (Pasivní) 461/2003 Z. z. Zákon o sociálnom poistení
- 580/2004 Z. z. Zákon o zdravotnom poistení
- a ďalšie
Dúfam, že som Vás týmto výpisom zákonov nijak nezastrašil. Aspoň to krásne demonštruje komplexnosť a prepojenosť účtovníctva s na prvý pohľad odlišnými problematikami.
Pokiaľ hovoríme o regulácií, nesmieme zabudnúť na interné smernice (interné regulácie účtovníctva). Jedná sa o interný dokument, v ktorom sú spracované a zdokumentované rôzne metódy, postupy vnútri účtovnej jednotky. Odráža to fakt, že metód a postupov je viac a účtovná jednotka musí preukázateľným spôsobom dokázať, ktorý si zvolila. Vnútorná smernica je schválená zodpovednými osobami v danej spoločnosti.
Aj v tomto zmysle sa dá povedať, že každá účtovná jednotka je originálnym subjektom a preto z hľadiska účtovníctva je na ňu potrebne takto nahliadať.
Účtovníctvo je tiež predmetom medzinárodnej harmonizácie prostredníctvom medzinárodných účtovných štandardov.
Na čo sa môžete tešiť v ďalšej kapitole:
V ďalšej kapitole sa pozrieme na základné techniky účtovníctva, zameriame sa tiež na doklady spojené s účtovníctvom, pretože sú to práve doklady, ktoré sú základným stavebným kameňom celého účtovníctva.
Autor: J. Navrátil