Ako začať zamestnávať ľudí.
Súvisiace dokumenty ku stiahnutiu v Exceli alebo v PDF
Takmer každá začínajúca firma rieši problém ako začať zamestnávať ľudí, čo všetko musia konatelia spoločností urobiť a kde sa zaregistrovať. Táto téma síce nie je celkom o účtovníctve, no otázky budúcich zamestnávateľov padajú väčšinou na účtovníčky a preto ju pripájame k článkom o účtovníctve.
Prvá cesta budúceho zamestnávateľa by mala určite viesť do sociálnej poisťovne, následne do zdravotnej poisťovne a nakoniec na daňový úrad.
- Sociálna poisťovňa - tlačivo: Registračný list zamestnávateľa
Do sociálnej poisťovne je nutné sa prihlásiť do 8 dní odo dňa, v ktorom začala firma zamestnávať aspoň jedného zamestnanca, a odhlásiť sa z tohto registra do ôsmich dní odo dňa, v ktorom nezamestnáva už žiadneho zamestnanca. Ďalej je nutné prihlásiť zamestnancov do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia (tlačivo: Registračný list FO), toto prihlásenie je nutné previesť elektronicky prostredníctvom el. prístupov, ktoré je potrebné vyžiadať od sociálnej poisťovne.
- Zdravotná poisťovňa – tlačivo: Registračný list platiteľa
Spolu s registráciou platiteľa je potrebné aj od zdravotnej poisťovne vyžiadať elektronické prístupy, kvôli prihlasovaniu a odhlasovaniu pracovníkov. Nových zamestnancov je nutné prihlásiť tiež do 8 dní ako v sociálnej poisťovni. Rovnaká lehota je aj na odhlásenie zamestnancov po ukončení pracovného pomeru.
- Daňový úrad – tlačivo: Žiadosť o registráciu právnickej osoby
Táto žiadosť sa podáva na príslušný daňový úrad po prvom výplatnom termíne.